Mijn Afrikaans avontuur

Weekend Nairobi (25,26,27 okt)

Hoi allemaal,

Afgelopen weekend zijn ik, Caymen (een jongen uit Engeland) en Sabrina naar Nairobi geweest. Vantevoren hadden we alles gepland, we hadden een chauffeur geregeld. Een chauffeur die andere vrijwilligers ook gehad hadden. Hij had voor ons een hotel geregeld, goedkoop maar ook goed volgens hem.
Dus ja, laat het avontuur maar beginnen!!

Na een kortere nacht in verband met het stappen op vrijdagavond zaten we om 08.00u in een shuttle bus richting Nairobi. De reis duurde ongeveer 3 uur. Onderweg mooie landschappen, maar helaas niet alles gezien in verband met het slapen in de shuttle haha.

We kwamen om 11.15u aan in Nairobi. Een drukke, hectische stad. De chauffeur stond op ons te wachten en bracht ons naar het hotel. Het is beter om een chauffeur te hebben omdat je anders verdwaald raakt en veel highlights liggen verder uit elkaar.
Het hotel was eenvoudig. Uiteindelijk moesten we 20 euro meer betalen dan afgesproken. Zo gaat dat hier altijd, je spreekt wat af en uiteindelijk is het bedrag anders. Hij was vergeten de taxes erbij te rekenen haha.
We hebben de kamer bezocht en het zag er in eerste instantie redelijk uit. Wel niet geheel schoon. Maarja de kamer was ook goedkoop: 2 nachten voor een 3-persoonskamer met ontbijt 100 euro. Dus dat was ieder 33 euro voor 2 nachten.

We hebben ons opgefrist en zijn met de chauffeur meegelopen naar zijn auto. Onderweg hoorden we geweerschoten. Er renden opeens 2 mannen met zakken over de straat. Er was een overval. Pff dat was even heftig. We vroegen aan de chauffeur of dit vaker voorkomt: uhm ja zo nu en dan haha.
Bij de auto vroeg de chauffeur aan Caymen om de auto even te duwen. Haha ik dacht, nee dat ga je niet menen. De auto zag er erg vervallen uit, alles was kapot en werkte niet. Toen we in de auto zaten reden we richting het Museum van Nairobi. Onderweg moesten we een heuvel op, haha de auto ging meer achteruit dan vooruit. We werden door iedereen ingehaald. Ik dacht we halen de top niet haha. Maarja, Expect the unexpected!! Mijn motto blijft toepasbaar hier in Afrika!

Het museum van Nairobi was interessant, veel historie en erg groot. Daarna zijn we naar het snakepark geweest.
De chauffeur heeft ons naar de Masai Markt gebracht. Deze is veel groter dan die in Nakuru. In het begin moesten we even inkomen om af te dingen, vanwege de drukte en chaos waren we een beetje in shock. Uiteindelijk hadden we de smaak te pakken. Ze hadden hier veel mooie dingen en andere dingen dan in Nakuru. Dus ja weer meer gekocht dan verwacht haha.
We zijn voldaan terug naar de hotelkamer gegaan, hebben ons opgefrist en werden opgehaald om naar HET restaurant van Nairobi te gaan: Carnivore!! Het is een restaurant waar je moet zijn geweest.
Het is een top restaurant, wel erg toeristisch met veel Muzungu´s haha. Achja, soms is het ook eens fijn om de toerist uit te hangen haha.
Je kunt hier zoveel vlees eten als je wilt. Het wordt aan spies bij je tafel gesneden en er zijn verschillende soorten. Ik heb het volgende gegeten: krokodil, kalkoen, varken, rund, struisvogel. Ook heb ik stierballen gegeten hahaha, smaakt een beetje vreemd moet ik zeggen. Evenals kip lever.
We konden onszelf naar huis rollen, maar het was heerlijk!

In Nairobi is het veel warmer dan in Nakuru. Nairobi ligt lager in Afrika.
De volgende dag zijn we naar de olifanten weeshuis geweest. Zo schattig, er zijn daar 33 olifanten die jonger zijn dan 3 jaar oud. Ze zijn gevonden in National parken en worden daar groot gebracht om later weer in het wild te komen.
Daarna zijn we naar het giraffe centrum geweest waar je giraffes eten kunt geven. Zo wat zijn dat mooie dieren van dichtbij zeg. Mooie ogen en wimpers.
Het was een leuke ervaring om de giraffe aan te kunnen raken en eten te geven.
Daarna heeft de chauffeur ons nogmaals naar een markt gebracht waar je spulletjes kon kopen. Halverwege de middag hadden we toch wel trek en zijn we met de chauffeur gaan eten in een typisch Afrikaans restaurant. We hebben typisch Afrikaans gegeten, leuke ervaring.
We hadden het plan om naar de bioscoop te gaan, een Afrikaanse bioscoop haha. Helaas was de bioscoop best duur, 9 euro. Hetzelfde geld wat je in Nederland betaald. Er draaide maar 1 film: de Ninja turtles.
We hebben ervoor gekozen om niet te gaan en lekker rond te lopen in Nairobi. We kwamen een cafe tegen wat buiten was en hebben een heerlijk Tusker bier gedronken.
Om 20u zijn we een pizza gaan halen.
Helaas zie je onderweg veel straatkinderen die langs je gaan lopen en bedelen. De kinderen zijn erg jong. Dat is hetgene waar je niet gewend aan raakt.
Haha we waren een beetje verdwaald in Nairobi toen we de pizza gekocht hadden, we liepen 3 rondjes. De pizza was een beetje koud geworden, maar we waren blij dat we bij het hotel waren. Soms voel je je toch niet helemaal veilig in Nairobi, we hadden het ook wel een beetje gehad met het zoeken van de weg haha.

De volgende ochtend, op maandag, zijn we naar Kibera geweest, dat is de grootste sloppenwijk van Nairobi en de een na grootste sloppenwijk van heel Afrika. Het is een enorme sloppenwijk en het is gewoon een soort stad op zichzelf. Er wonen meer dan 2 miljoen mensen in deze sloppenwijk.
Het is niet voor te stellen dat deze mensen op deze manier kunnen leven. Er hangt een lucht van urine en afval. Er zijn veel afvalbergen en het water met urine loopt in een soort rivier langs de huisjes.
Toen we terugkwamen ging Caymen verder naar Kericho, een stadje verder dan Nairobi. Sabrina en ik hebben gelunched en wat gedronken in Nairobi.
We hebben om 15.00u de shuttle terug naar Nakuru genomen en waren om 17.30u in Nakuru. Het voelde als thuiskomen, vreemd he.
Het was een top weekend in een grote hectische stad.
In Nairobi wordt je als Muzungu niet veel nagekeken en-of nageroepen. Maar het thuiskomen in Nakuru voelde toch veiliger.

Home sweet home!!

Lizetje