Mijn Afrikaans avontuur

Mijn eerste dagen in Afrika!

Hee allemaal, Hier ben ik dan, in het zo andere Afrika. Mijn reis is goed gegaan, goede vlucht en geen rare dingen;). Toen ik aankwam was het nog even lastig met het visa, er stond een lange rij en ja hoor ik stond weer in de verkeerde rij haha. Uiteindelijk is het goed gekomen en ging het snel omdat ik al een visa had gehaald in Nederland. Jaja je moet geduld hebben hier in Afrika. Toen kwam ik buiten en was ik op zoek naar een bordje met mijn naam of met Projects Abroad. Daar stond ik als een van de weinige blanken op Nairobi airport. Uiteindelijk het bordje van Projects Abroad gevonden. Ik mocht mee in de auto, pff wat een gevaren op de weg daar. Ik ben een paar weggedoken, omdat ik dacht dat we gingen botsen). Bijna botsingen, kris kras door elkaar, getoeter....ik heb mn ogen uitgekeken en bleef dat doen. Veel mensen op motorbikes, rijden als gekken, de overvolle matatu's ( busjes als transport). Je kunt overal instappen en uitstappen. De busjes functioneren nauwelijks meer haha. Wel grappig om mee te maken, soms ook frusterend omdat ik blank ben. Ze staren je allemaal aan, vooral kinderen en ja je betaald soms meer. Maar ik laat me niet bedonderen, als je het wisselgeld vraagt, krijg je het wel;). Dat heb ik ook geleerd in deze dagen hoor. Vanaf de trip van Nairobi airport hebben we nog een vrijwilliger opgehaald, ook een Nederlandse. Ik had al mailcontact met haar in Nederland. Erg fijn om weer even nederlands te praten. Uiteindelijk gingen we verder in het verkeer en moesten we overstappen in een matatu met een coordinator van Projects Abroad. We hadden een 3,5u durende trip in een matatu naar Nakuru. Helaas heb ik niet alles kunnen zien omdat ik erg moe was. Onderweg veel oponthoud met politie en overstekende dieren. Uiteindelijk waren we om 13.00u bij Projects Abroad in Nakuru. We kregen een rondleiding door Nakuru, geld gepint (Keniaanse Schilling)en lunch gehad waar ik aan toe was omdat mijn ontbijt om 04.30u was in het vliegtuig. We werden naar het gastgezin gebracht. Ik werd hartelijk ontvangen door de housekeeper, een liefmeisje van 21 jaar. Later ook de rest ontmoet, ook de 5 jarige Ryan. Een lief, klein ondeugend en soms erg druk jongetje. Het gastgezin is aardig, het is best luxe hier. Een mooie kamer die ik samen deel met Sabrina, een Duits meisje. Erg leuk en gezellig. De cultuur verschillen zijn er wel, maar niet zoals ik verwacht had. Ze eten allemaal apart en zijn veel bezig met internet, laptop en telefoons. Maar het is zeker wel fijn dat alles schoon is. En ja er is een douche en toilet. De douche is verschrikkelijk heet! Het lijkt wel 40-45 graden. Sabrina en ik kunnen er niet onder staan haha. Ryan vind het geweldig om 2 grote zussen te hebben. Het is wel een verwend mannetje hoor;). Dinsdag was mijn eerste dag in het ziekenhuis. Na een goede nacht boven in het stapelbed werd ik om 9u opgehaald door Carol van Projects Abroad. Met mijn tas gepakt en een lunchpakket ging ik op pad. Er werd mij uitgelegd hoe en welke matatu's ik moest nemen naar het ziekenhuis. Pff dat was even veel info. Het ziekenhuis is erg groot, veel afdelingen. Het is daar zo anders, oudere middelen/materialen. Het ziet eruit als een patio met verschillende huisjes wat afdelingen zijn. Ik heb een mooie doktorsjas, jaja gepromoveerd;). Ik ben begonnen op de kinderafdeling. Pff heftig; veel kinderen en moeders, chaos en veel mensen in witte kleding. Nu na 2 dagen is nog lastig om de structuur te vinden. En zoals jullie weten ben ik nogal van de structuur haha. Hopelijk komt dat meer. Ik word daar wel erg alleen gelaten en voel me weer als een beginnend verpleegkundige met 2 linker handen. Vandaag meegelopen met de medicatie ronde en heb medicijnen via infuzen gegeven en intramusculair. Ze kijken daar niet zo nauw, een milligram meer of minder maakt niets uit. Het checken van de venflons wordt ook niet gedaan. Het is gewoon doen. Verder heb ik ze geholpen met het klaarmaken van een antibiotica (vancomycine). Ik liep mee metde hoofdzuster en ze wilde het als shot geven, wat niet mag. We hebben samen de bijsluiter bekeken en uiteindelijk via infusie gegeven. Het is totaal anders. Omdat ik een Muzungu (blanke) ben vragen ze me om venflons te prikken. Ze butsen de moeders op dat ik het wel zou kunnen. Ik heb mijn grens aangegeven dat ik best wil assisteren. Nu nog even niet... Morgen een social meeting met de medische vrijwilligers vanaf 14u. Hopelijk otmoet ik dan meer vrijwilligers. Dus al veel indrukken opgedaan en meegemaakt. Wilde het kort houden, maar als ik begin blijf ik schrijven. Leuke weetjes: 1 Keniaanse schilling is 1 eurocent. Muzungu word hier veel geroepen, het betekent blanke. Ik heb een Keniaans telefoonnummer,maar er is ook wifi in het gastgezin. Ik leer Swahilli in het gastgezin, zoals jambo (hallo) en la la salama (slaap lekker). Ik ga nu lekker slapen, dus la la salama;). Tot blogs, ik vind het erg leuk om jullie reacties te lezen!

Reacties

Reacties

Lisa van Kessel

Leuk om te lezen Sanne! Veel plezier en succes en ik hou je blog bij:) Ik ga nu ook slapen, dus la la salama! X

inge Michielse

Hey meis. Klinkt spannend allemaal. Geniet er van en ik blijf je verhalen volgen xxx

Laura

San! Wat goed om van je te horen! Daar zit je dan aan de andere kant van de wereld. Wel fijn dat je in een fijn huis zit met wc en douche. Hebben ze geen leuke nanny nodig voor dat 5 jarig manneke?;) ben benieuwd naar wat je allemaal gaat zien en meemaken! Laat alles eerst maar eens even bezinken en vergeet vooral niet te genieten! Liefs! X

Anouk

Heee Zus! Ja het Afrikaanse is toch echt even anders! Gaat allemaal goed komen! Haha ja en de control en structuur, die moet je maar even thuis later, want dat gaat m nog niet worden! Haha twee muzungu als zussen! Dat vindt dat mannetje natuurlijk fantastisch! Zet hem op!! Xxx

Henrie

Hoi Sanne

Muzungu`s zijn zeldzaam in Afrika hahaha
Dus het openbaar vervoer in Nederland is zo slecht nog niet. Hoezo eten ze daar allemaal apart?
Opa heeft je blog ook op zijn computer als favoriet alleen het schrijven gaat niet zo
Succes en veel plezier.

Groetjes Henrie

Marloes

Sanneeee!! Wat klinkt het gaaf zeg! Geniet ervan! x

ineke wisse

Super spannend lijkt me...succes daar!

Kim v

Hey sanne wat een avonturen al zo de eerste dagen en wat een indrukken. Maar het klinkt erg gaaf dus geniet ervan! Xx

suus

Fijn dat je goed bent aangekomen in afrika! Wat een bijzondere indrukken die je daar al hebt opgedaan...en dit.is nog maar het begin van je grote avontuur...... :) leuk om je blog te lezen! Geniet ervan,xxx uit cyprus

Yolanda Martinez

Hahaha..een miligram meer of minder maakt het niet uit!! Wat anders!!
Leuk jouw verhaal!!
????

hester

Hè Sanne.

Super leuk om je blog te lezen. Krijg nu ook beetje beeld
hoe het daar allemaal gaat.
Ben zo ontzettend benieuwd!
Hoop dat wel elkaar snel ontmoeten!

Liefs Hester

Ineke & Joost

Heeeey Sanne,

Super leuk om je blog te volgen en je verhalen te lezen. Jij kunt dat zo heerlijk vertellen allemaal! :)
Wij hebben gister de laatste spullen opgeruimd op de bouw (RH) en met 10 man geharkt. Als afsluiting hebben we een B gedronken bij Vincent thuis :)

De groeten van iedereen!!
xx en geniet er nog van!!

Maja Louwers

Hoi Sanne, ik ga je helemaal volgen je kunt super leuk schrijven , ik schiet soms gewoon in de lach Ik denk dat ze daar ook aan jou moeten wennen, jij zo secuur, gestructureerd, en netjes op alles daar zullen ze vast wel wat van leren, en trouwens die doktersjas die past jou gewoon met al je kennis die jij hebt dikke kus en tot de volgende blog
Liefst Maja, en de groeten van Oma

Rox

Fijn om te horen dat je goed bent aangekome, en je hebt al heel wat meegemaakt aan je verhaal te horen. Ben benieuwd naar de rest van je avontuur, veel succes xxx

Lizetje

Wiiiieeeeuw! Sanne is in Afrika de blanke bom!! Leuk man! Fantastisch verhaal en ik herken het gevoel van landen en het verkeer, met wat je allemaal onderweg ziet helemaal. Dat is ECHT een wereld van verschil. Dan pas voel je dat. Geniet van dit wereldverschil, dat maak je niet vaak meer mee. Geweldig dat ze jou zo loslaten, je gaat vast veel leren. Ik denk aan je, ik proost op je en vooral...ik zal bij blijven lezen. Heel veel liefs xx

Evi

Hee Sanne!

Super leuk om te lezen hoe je het daar allemaal ervaart. Ik kan me voorstellen dat al die chaos en nieuwe dingen wel even wennen is maar zoals ik je ken gaat jij dat helemaal voor elkaar krijgen ;) ik wens je nog veel plezier en ook succes en hopelijk komt er snel een nieuw verhaal xx

Ingrid

Hoi Sanne.

Wat leuk om je blog te lezen!! Ga je volgen, Heel veel plezier en geniet van de vele indrukken!!

Gr Ingrid ven Roland

Pap en mam

Jambo Sanne. Het is een flink eerste verhaal geworden. Kan ook niet anders met zoveel dingen die je meemaakt en waar je je bij aan moet passen. Misschien is het woord "structuur" wel een woord dat in het Afrikaans (Swahili) helemaal niet voorkomt. Geniet van alle bijzonderheden die je meemaakt. "Don't worry, be happy" of op Swahili "hakuna matata". Dat kennen ze weer wel en daar moet je als "muzungu" wel ff aan wennen denk ik.

XXX mam en pap

Petra van Dijk

Dag blank scheetje!!!
Ik geloof meteen dat je al erg veel indrukken hebt gekregen van al dat Afrikaanse daar!!!!
Maar ik weet ook zeker dat jij binnen no-time daar je weg zult gaan vinden en lekker mee gaat draaien in het ziekenhuis! Is het daar qua medicatie en behandeling ook echt anders als hier? Fijn dat je in een leuk gastgezin bent gekomen en dat er weliswaar een hete, maar schone douche is!!!!
Laat alles lekker op je afkomen en geniet bewust van iedere dag die je daar meemaakt! Dag lieverd, tot de volgende keer!! xx
Petra en natuurlijk ook namens Peter heel veel toi toi daar!!!!

mart en marga

hoi sanne, wat spannend allemaal.
een heel avontuur en dit is nog maar t begin.
wij blijven je volgen.
hoeveel apen heb al gezien, en is het doosje al leeg???
Liefs en een dikke kus.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!