Mijn Afrikaans avontuur

Week 7, operatie afdeling, Cherish, update sponsoring

Hoi allemaal,

Ja, nog een verhaal haha, ik heb wat in te halen om jullie te vertellen.
Na de terugkomst maandag uit Nairobi ben ik dinsdag met Aideen begonnen bij de operatie afdeling.
De OK pakken aan en een soort crogs. Ze dragen hier ook gewoon slippers.

De OK afdeling heeft 4 operatie kamers. De operatiekamers zien er anders uit dan in Nederland. De ramen staan open en de kamers zijn niet schoon. De manier van werken van de chirurgen-artsen hier is redelijk hetzelfde. Ze proberen het erg steriel te doen en werken met dezelfde materialen.
Alleen worden de materialen zelf steriel gemaakt en worden de gazen door mensen gevouwen.
Op een gegeven moment was er zelfs een marmot in de operatiekamer. Er is totaal geen privacy, de mensen kunnen bij elkaar binnen kijken.
Iedereen kan de operatiekamer in en uit lopen, de deuren staan open. Hoe alles eruit ziet en hoe de omgeving is, is soms nauwelijks voor te stellen. Dus helemaal steriel is het totaal niet.
Ze zijn niet voorzichtig met het knoeien van bloed, de grond ligt onder met bloed of allerlei vloeistoffen.

Afgelopen dinsdag was het een drukke dag op de operatie afdeling, er waren veel operaties.
Ik heb diverse dingen gezien.
De eerste operatie was een operatie van een kind. De jongen van 9 jaar kwam binnen lopen in een kapot shirt, een soort OK hemd.
Om de gehele narcose te geven gebruiken ze tubes en beademings machines. Helaas moeten ze de tubes afwassen en hebben ze maar er maar 4. Sommige materialen worden afgewassen en hergebruikt.
De jongen had een hernia in zijn buik en hierdoor kon zijn zaadbal niet goed indalen.

Daarna hebben we een operatie gezien waarbij een bovenbeen gebroken was. Dit ging met geweld. Ze doen hier ook veel aan spinale anesthesie, de ruggenprik.
De arts had een gat in het bot gemaakt en vertelde gewoon hardop dat hij nu eigenlijk te moe was om het op de juiste manier te maken. Uhh sorry!!!
De arts wilde met een soort boor de pin in het been brengen. De boor werkte niet en hij werd boos. Hij zei tegen mij en Aideen dat wij moesten zorgen voor materialen vanuit onze landen. Haha ik dacht, uhh als je nu eens eerst zorgt dat al je materialen werken voordat je begint, scheelt dat enorm. Maar wijselijk heb ik mijn mond gehouden haha.

Later in de middag hebben we een amputatie van het linker onderbeen gezien. Zo dat is interessant zeg. Vreemd om te zien hoe dat gaat.
Ook hebben we een operatie aan het scrotum gezien, er was een man met een scrotum zo groot als een bal. De zaadbal was volledig gevuld met vocht. Dit vocht spoot uiteindelijk tegen de muur en grond toen het open gesneden werd. Deze man had uiteindelijk zeker geen functie meer!

De artsen leggen graag uit en de studenten verpleegkundigen assisteren bij de operatie, zoals het aangeven van de materialen.
Het bekijken van de rontgenfoto´s wordt gedaan zoals vroeger: een soort negatief tegen het raam hangen.

Afgelopen woensdag heb ik ook erg interessant operaties gezien. Ik heb een debulking gezien bij ovarium kanker (eierstok kanker). Een debulking is het verwijderen van zoveel mogelijk tumor bij eierstok kanker. Het was interessant om mijn eigen specialisatie te zien.
De vrouw had veel vocht in de buik, waardoor er veel vocht-vloeistof uitspoot toen ze de buik open maakte. Alles op de grond. Er was veel tumor weefsel verwijderd.
De arts deelde daarna kort theorie en ze weten op zich redelijk veel van chemotherapie en kanker. Ik denk alleen dat het jammer is dat ze niet alles kunnen toepassen hier in Afrika.
Verder was er een man die zijn kaak gebroken had en ze sneden zijn hals open van links naar rechts. Vreemd om te zien, want het zag er erg onmenselijk uit. Ze hebben implantaten ingebracht.
Deze man had 6 weken geleden een verkeersongeval gehad en werd nu geopereerd. Hij kon niet eerder de operatie betalen. De operatie kost in totaal 60 euro.

Deze dag waren er veel operaties met tumoren. Er was helaas ook een open-dicht OK. Er zou sprake zijn van een goedaardig gezwel in de baarmoeder, maar het bleek al vergevorderd te zijn.
Later in de middag was een meisje van 21 jaar die een flinke cyste had in haar linker wang. Haar hele gezicht was misvormd door de cyste.
Erg vreemd maar ze sneden de huid boven haar bovengebit helemaal open, erg vreemd om te zien. Het leek alsof ze haar gezicht nog meer misvormde. De OK zou erg lang duren, dus we hebben de OK niet helemaal gezien.
Dat waren 2 interessante dagen.

Vandaag hadden we een medische-social outreach met alle vrijwilligers bij een school gehad: Cherish. Het was erg leuk, we hebben de kinderen geleerd om de handen te wassen en de tanden te poetsen.
Toen we aankwamen, gaven de kinderen een soort spel voor ons. Ze dansten en deden acrobatic. Zo wat deze kinderen kunnen, is geweldig! Ik heb goede foto’s, maar deze zal ik later uploaden. Bij het poetsen van de tanden, hadden sommige kinderen bloed in de mond. Waarschijnlijk omdat ze niet of minimaal de tanden poetsen. De kinderen waren zo lief en schattig.

De rest van de dag hebben we lekker rustig aan gedaan, lekker gelunched en wat rondgelopen in Nakuru.
Vanavond hebben we een afscheidsetentje van 2 vrijwilligers. Helaas vertrekken Aideen en Hester dit weekend.

Morgen gaat Hester met mij mee naar het ziekenhuis, ze wil graag zien hoe mijn project is.
Vrijdag gaan Sabrina en ik nog gezellig uiteten met Hester, voordat ze definitief gaat. Het zal vreemd zijn zonder deze lieve mensen! Je bouwt toch een band met ze op. Maar we gaan elkaar zeker opzoeken. Hester woont in Zutphen. We hoeven niet zover te gaan als Afrika haha.
Het gaat zo snel, je ziet de andere vrijwilligers komen en gaan. Wel jammer dat er nu steeds meer vrijwilligers gaan.

Komend weekend heeft Ryan zijn graduation van school. Hij gaat nu naar de basisschool en heeft afgelopen week een interview gehad op zijn nieuwe school. Begin november hebben de kinderen hier zomervakantie tot en met na nieuwjaar.
Dit weekend wordt een rustig relaxed weekend.

UPDATE SPONSORING!!
- De grotere jongens met de uniformen van Bethesda gaan nu naar school, goed om te horen!

-De OK pakken in het ziekenhuis zijn nog in de maak, maar ze worden erg mooi. Ze worden nog bedrukt met het logo van het ziekenhuis en voor ik vertrek geef ik de OK pakken die dan klaar zijn aan diverse afdelingen.

Tot volgende week weer! Dikke kus xxx
Busu nyingi na upendo (veel kusjes en knuffels)

suus

Heeeey sanne! Ik liep een beetje achter met je blogs maar ben inmiddels weer helemaal bijgelezen! wat een heftige ervaringen heb je daar opgedaan, vooral op de verloskamers. wat een verschil met hier... je gaat een stuk terug in de tijd! Fijn dat je in je vrije tijd je gedachten kan verzetten door leuke dingen te ondernemen en dat je goed contact hebt met de andere vrijwilligers. Heel veel plezier nog en geniet ervan...
Ps. Wat stoer van je dat je stierenballen hebt gegeten haha
Dikke kus suus

Henrie

Hoi Sanne,

Wat een heftige dingen maak je daar mee.
Het moet daar wel een grote kliederboel zijn
Ook voor het eten hoef ik dus niet naar Afrika.
Mooie foto`s
Respect,
have fun, stay safe

Groetjes Opa & Henrie

Alice

Hoi Sanne,

Leuk om je verhalen te lezen. Saai is het daar nooit. Ik vind het leuk om je te blijven volgen. Ik denk nog dagelijks terug aan het leven daar. Het was best wel even wennen om weer terug te zijn in het gestructureerde Nederland. Nog heel veel plezier de komende week. Groetjes Alice

Lizetje

RESPECT voor jou. Jeejtje wat een heftige dingen allemaal. Ik ben echt flabbergasted. Maar je bent zuster, moet goed komen. Ze hebben veel aan je! Je doet je ding, relativeert, leer de wereld beter kennen, draagt een steentje bij voor zover dat kan en op een realistische manier. Met een bom aan ervaring, maar ook zeker met geweldige reisverhalen kom je terug. TOP!