Mijn Afrikaans avontuur

Reis Oost-Afrika & WELKOM THUIS!

Hallo allemaal,

Hoe is het met jullie? I'm back in Holland!!
Ik ben afgelopen woensdag (17 december 2014) veilig thuisgekomen in Nederland.
Ik wil jullie nog graag vertellen hoe mijn laatste 3 weken geweest zijn met de trip door Oost-Afrika met Nomad Adventure tours.

Ik kan jullie vertellen dat ik een geweldige trip gehad heb en veel gezien en gedaan heb. Ik probeer het kort samen te vatten in een verhaal, want jullie kennen me;). Nu kan ik jullie ook alle verhalen in levende lijve vertellen en dat ga ik ook zeker doen!
Ik vind het weer helemaal top om iedereen te zien!

Op 25 november 2014 ben ik naar Zimbabwe gegaan om de volgende dag de tour te starten. Ik heb bij mijn vertrek naar Zimbabwe een Duits meisje, Lisa, ontmoet. Zij vertelde mij dat ze de vertaler van de tour was voor de Duitse mensen. Ze was 25 jaar en we hadden een leuke klik.

De grens over naar Zimbabwe en samen met Lisa de dag doorgebracht in Zimbabwe. We zijn naar de Victoria Falls aan de Zimbabwe kant geweest en ja daar was inderdaad veel meer water dan aan de Zambia kant. Mooie foto’s kunnen maken.
De avond mijn tas opnieuw herpakt voor de tour en heerlijk geslapen in een grote kamer met een eigen bed!

Op 26 november 2014 zou ik klaar moeten staan om 06.00u voor de tour. Ik kwam om 05.30u beneden en het bleek dat de tour om 7.30u vertrok. Haha, nou ja genoeg tijd voor ontbijt om 06.00u en relaxen. Lisa kwam om 06.00u.
Om 07.30u kwam de truck aanrijden en moesten we wat papier werk doen. De groep was gemixed: er waren 5 Duitsers, 6 Zwitserse mensen, 5 Nederlanders, 1 Tsjech en 3 Australiërs. De groep was leuk, ook meerdere jonge mensen.
Onze gidsen heten Thaby en Godfree. Godfree is de gids en kok en Thaby is de gids en chauffeur. Lieve mensen zijn het, Godfree is een grote teddybeer;).

De eerste dag van de tour vertrokken we vanuit Zimbabwe richting Zambia, weer terug waar ik vandaag kwam. Doorgereden naar Lusaka. Lusaka is de hoofdstuk van Zambia. De stad is niet erg mooi en er valt ook niet veel te beleven.
Bij aankomst gedouched, en wat bleek; sta ik toch bij de mannen te douchen haha. Ja het is weer ff wennen op de camping. Toen Lisa en ik naar de tent wilde lopen na het tanden poetsen, liepen we met ons lampje te schijnen en JAA ineens stond daar een ELAND voor onze neus. Oeeh, dat was ff schrikken.
Net zoals vorig jaar, moeten we ook hier in de tour elke dag vroeg opstaan. Het opstaan ligt tussen 05.00-06.00u. De tent inpakken en weer gaan met die banaan!
De eerste dagen zijn we in het donker op de camping gekomen, dus ook in het donker de tenten opzetten. Ahh, dat was weer ff wennen. Het slapen op de dunne matrasjes ging wel weer goed. Het was in de nachten erg heet in de tent en je werd badend in het zweet wakker. Maarja, klagen doen we niet he;).

Van Lusaka zijn we onderweg gegaan naar Chipata, dat ligt aan de grens van Malawi. Het was weer een lange reisdag, maar de uitzichten vanuit de truck zijn mooi. We rijden door kleine straatjes en je leer het ‘echte’ Afrika kennen. Godfree koopt regelmatig voedsel bij de plaatselijke bevolking, erg leuk. Heerlijk dat fruit!

De 3e dag zijn we naar South Luangwa National Park in Zambia gereden. Een mooi national park waar een grote populatie van luipaarden zitten.
We moesten een brug over, de brug over de South Luangwa rivier. Opeens roept Godfree of er iemand een tijdschrift heeft. Uhh, ja hoor…hij pakt het tijdschrift aan en geeft het aan de poortwachter van de brug. Haha ze zijn hier snel tevreden, een tijdschrift is voldoende. Hoezo corruptie;)!?
De camping op het South Luangwa national park was prachtig, we laten bij een grote open waterplaats waar dieren kwamen. Liggend in het zwembad kon je uitkijken op de waterplaats en zag je de dieren lopen; nijlpaarden, olifanten, antilopen.

We verbleven hier 2 nachten en hebben de textiel fabriek bezocht en de lokale bevolking. Bij de lokale bevolking hebben we gedanst; en ja wat denk je…wie was de pineut?! Ja IK natuurlijk, achja..kom maar op. Dat shaken van die billen heb ik wel geleerd in Nakuru haha;). Erg veel gelachen!
Geweldig om in de nacht door de opening van de tent boven je naar de sterren te kijken.

De volgende dag heb ik in de ochtend een safari walk gedaan. Het lopen in het national park. We hadden een ranger bij ons die voor onze veiligheid zorgde. We hebben dode dieren gezien, een impala opgehangen in de boom, gedaan door een luipaard.
Om 15.00u hadden we een game drive door het park, op zoek naar luipaarden. Weer veel dieren gezien; hyena’s, antilopen, nijlpaarden, krokodillen, olifanten. In het donker hebben we dan eindelijk een jagende luipaard gezien, geweldig!
In de avond was iedereen naar bed en Thaby en Godfree vroegen aan mij, Lisa en Tomas of we met hun op zoek wilden gaan naar de luipaard. Er was een luipaard gezien rondom de camping. Ja natuurlijk gaan we mee, erg spannend! Helaas de luipaard niet gevonden, maar wel een erg leuke, spontane en spannende rit gehad.
In de nacht hoor je de geluiden van de dieren, het loeien van de nijlpaarden in het water.

Vandaag op dag 5 gingen we naar Malawi, de hoofdstuk Lilongwe. Het was niet voor iedereen makkelijk om een visum te krijgen. De Tsjech kon niet binnen komen. Nu had een medewerker van de immigratie dienst gezegd hem wel te kunnen helpen. Als hij 100 dollar zou betalen, kreeg hij een stempel. Haha ja hoor, hier in Afrika is alles mogelijk! Het is slim, maar te gek voor woorden…
Gedurende de rit naar Lilongwe stopt Thaby ineens de truck. Hij stapt uit en gaat met de mensen uit Malawi dansen langs de straat. Haha…hij vroeg ons om ook mee te dansen. Dus ja, wij de truck uit en gezellig mee gedanst. De mensen in Malawi zijn erg vriendelijk en toegankelijk. Een leuke spontane actie.

Op dag 6 gingen we verder naar Kande Beach in Malawi, aan Lake Malawi. De wegen zijn hobbelig en goed voor een sportBH haha.
Kande Beach is prachtig; blauw water en mooie witte stranden. Daar konden we wel even blijven om bij te tanken;). Er waren daar veel Beach Boys. Als je de camping verlaat, komen ze meteen naar je toe. Binnen een mum van tijd weten ze alles over je.

We hebben hier de volgende dag een Village tour gedaan en hebben gezien hoe de mensen hier leven. Bij het verlaten van de camping kreeg iedereen minimaal 2 eigen Beach Boys die bij je bleven lopen en je allerlei vragen stelden. Luisteren deden ze niet echt, want ik heb ze soms wel 3x hetzelfde verteld.
We hebben een schooltje en het ziekenhuis bezocht.
Aan het einde van de tour was het natuurlijk de bedoeling om een kijkje te nemen in de shop van je eigen Beach boy.
Later in de middag ben ik gaan snorkelen bij het eiland. Veel vissen gezien. We hebben gezellig Beach volleybal gespeeld met de rest van de groep, veel gelachen.

Op dag 8 zijn we verder gegaan naar Chitimba in Malawi. De camping waar we verbleven was van Limburgers. Jaja, die Limburgers achtervolgen je ook overal he;). Toch nog een beetje een thuisgevoel;). In de avond hebben we hier heerlijk gebbq-ed.

Vandaag dag 9; op naar TANZANIA! Een lange reis vandaag, van 16uur. We reden door de Great Rift Valley heen; een mooi gebergte.
Hier in Tanzania spreken we ook Swahili, dus ja dat kende ik al van Nakuru.
We kwamen aan in Iringa en kregen eten van de lokale bevolking. Ze hadden de tafels mooi aangekleed en het eten was lekker.

Op dag 10 door naar Mikumi, een klein plaatsje in Tanzania. Onderweg hebben we de Baobab plantages gezien. Grote stukken met Baobab bomen; de Afrikaanse boom!
Bij aankomst heb ik met anderen een game drive gedaan in National park Mikumi. Het is een mooi groen park. Halverwege de rit, was de auto kapot en de chauffeur probeerde de auto te maken, in bijzijn van 3 buffels die ons aankeken. Achja, dit is TIA (This is Afrika);)! Dus HAKUNA MATATA!
Bij terugkomst lekker gegeten en gedouched met een kikker. Ik bleef hem aankijken en hoopte dat hij mooi in het putje bleef zitten.
In de avond hebben we gezellig gekletst en de Tanzania song van de barvrouw geleerd.

- Jambo, jambo Bwana,
Habari gani, mzuri sana,
Wageni Mwakaribishwa,
Tanzania Yetu,
Hakuna matata

Vandaag op dag 11 vertrokken richting Dar es Salaam, de hoofdstuk van Tanzania. Het is een Arabische/islamitische stad en er waren dus ook kledingvoorschriften.
Onderweg naar de stad heb ik met anderen het Tanzania song aan de hele groep in de truck geleerd. Toen we in de file kwamen te staan, hebben we de ramen open gedaan en meerdere keren het liedje gezongen. De Afrikanen vonden het geweldig haha!!
Geslapen op een mooie camping aan de zee van Dar es Salaam, heerlijke wind, een beetje afkoeling. Deze avond gezellig wat gedronken met meerdere. Het was het afscheid van 2 leuke reisgenootjes, beide uit Eindhoven, toevallig he!

Dus na een korte nacht, vandaag op dag 12, vertrokken om 05.30u richting de Ferry om naar Zanzibar te gaan. Bij aankomst op Zanzibar heb ik de specerijen tour gedaan, erg leuk.
We hadden een prachtig hotel en mochten heerlijk de toerist uithangen;). Een mooie kamer met een heerlijk bed. Na een tijd in een tent en op een matrasje, besef je hoe lekker het is om in een bed te liggen;).
Het strand is een prachtig Bounty strand. In de middag heerlijk gerelaxed.
De volgende dag ben ik gaan snorkelen. Ik heb dolfijnen gezien, zwemmend voor de boot en tijdens het snorkelen prachtige kleurige vissen en een inktvis.
De volgende dag gingen we naar Stone Town, dat is de hoofdstad van Zanzibar. Ik heb de city tour gedaan en Stone town is een leuke, oude stad. Op de slavenmarkt geweest, wel erg indrukwekkend.
Opeens liep er achter mij een man die mij een doek wilde verkopen. Hij vroeg 10 dollar. Ik had het hele doek niet gezien en zei gewoon nee sorry 4 dollar. Haha hij bleef doordringen en ging met de prijs naar beneden. Ik bleef op 4 dollar zitten, omdat ik het doek niet wilde en 4 dollar erg goedkoop was. Nu kwam hij ineens aan met 4 dollar haha, ja nu moest ik het kopen. Dat afdingen ging me sneller af dan de tijd in Nakuru haha.
In de avond zijn Sabine, Lisa, ik, Aline en Tomas uiteten geweest in Stone town, erg gezellig.

De volgende dag, dag 15, moesten we Zanzibar helaas weer verlaten. Terug op de Ferry naar Dar es Salaam en door naar Lushoto. Een klein plaatsje hoog in de bergen, op 1600 meter.

De volgende dag, dag 16, vertrokken we naar Arusha, spullen pakken voor Serengeti, want de Serengeti trip komt in zicht!!

Vandaag op dag 17, 12 december 2014, gaat de trip naar Serengeti beginnen. We gaan met een 4x4 rangerover het Serengeti park in. Bij het rijden naar de Serengeti ook gestopt bij de Ngorongoro crater. Erg mooi uitzicht.
De Serengeti is geweldig en nauwelijks te beschrijven. Ik zou zeggen, dat moet je zelf een keer gezien hebben! Ik heb hier veel dieren gezien; cheeta’s, baby cheeta’s, leeuwen en welpjes, luipaarden. Verder ook grote getalen zebra’s, giraffes, gnoe’s, buffels, nijlpaarden.
We zaten in het baby seizoen, want we hebben van vele dieren ook baby’s gezien. Zelfs kleine pumba (zwijnen) baby’s, zo schattig.
Het zien van de katachtigen was geweldig!

In de nachten sliepen we in tenten in het Serengeti park, zonder omheining. In de nacht moest ik natuurlijk wel regelmatig plassen. Ik Lisa wakker gemaakt en samen keken we met onze lampjes uit de tent. De kust leek veilig, maar we durfden niet. Eerder hadden we een hyena gezien. Uiteindelijk bleek het de plasronde te zijn haha, want meerdere kwamen uit de tent om te plassen. Dus konden we allemaal samen gaan.
De volgende nacht konden we niet naar het toilet lopen, want er zou een grote horde buffels staan. En ja, ze zien er schattig uit, maar ze zijn erg gevaarlijk. Dus ja dan de behoefte achter de tent haha. Deze avond hebben anderen ook een luipaard gezien op de camping; je ziet dan groene ogen.
De laatste dag weer veel dieren gezien en ja natuurlijk moest ik weer een bush-toilet hebben midden in de Serengeti haha. We stonden bij een luipaard, maar daar was het niet mogelijk. Na een stukje verder rijden, was het wel mogelijk. Pff wel spannend om zo de auto uit te stappen in het park voor een bush-toilet.

De laatste nacht hebben we geslapen bij de Ngorongoro crater. We zaten op 2000 meter hoogte en het was koud; 10-15 graden. In de avond liepen er veel zebra’s rond en je kon erg dichtbij komen. In de nacht hoorde je ze ook grazen en stonden ze dichtbij de tent.
De laatste dag zijn we de Ngorongoro crater ingereden, hier zijn ook dieren. Erg mooi zo vroeg in de morgen. En ja hier hebben we leeuwen gezien, de mannetjes! Prachtig met die manen! Een leeuw lag op de weg tussen de auto’s, hij markeerde zijn territorium door tegen de auto’s te plassen haha.
Aan het einde van de dag kwamen we weer aan in Arusha, de laatste keer in de tent slapen. Dat zal ik toch wel gaan missen hoor!

De volgende dag, dag 21, zijn we doorgereden naar Nairobi. Mijn oude ‘huisbasis’ Kenia. Onderweg hebben we een goed uitzicht op de Kilimanjaro gezien, prachtig! De top was vrij van de wolken en je zag de sneeuw.
Wat is de tijd snel gegaan. Bij aankomst in Nairobi, ingechecked in het hotel, tas opnieuw ingepakt en in de avond gingen we met zn allen uiteten als afscheid.
Na het eten met enkelen in het hotel nog gezellig wat gedronken.

Op 17 december 2014 moest ik om 05.30u het hotel verlaten, ik vloog om 08.25u.
Ik had gevraagd voor een take-away ontbijt. De ober vroeg wat ik wilde. Ja doe maar makkelijk, wat je hebt, brood/sandwich ofzo. Haha ik opende mijn pakketje in de taxi en wat denk je….5 sneeën droog brood. JAA, dat had ik natuurlijk kunnen weten haha. Een mooie Afrikaanse afsluiter!

Bij thuiskomst kwamen pap en mam mij ophalen en als grote verrassing was Laura ook meegekomen, geweldig!
Toen ik thuis in Waalre aankwam, stonden daar allemaal lieve mensen op mij te wachten, SURPRISE!! WOW wat een geweldige thuiskomst! Dankjewel!!

Ik vond het geweldig om iedereen weer te zien, maar het was ook een dubbel gevoel om weg te gaan in Afrika. De lange tijd in Afrika heeft mij gewend doen raken aan het leven daar. Ik heb geweldige mensen ontmoet en heb vriendschappen voor het leven er aan overgehouden.
Mijn tijd in Afrika is geweldig geweest en ik heb er enorm van genoten! Ik ben blij dat ik deze grote stap gezet heb en kan het iedereen aanbevelen.
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties op mijn blog, super bedankt!
Ik ben langzaamaan weer aan het acclimatiseren hier in het koude Nederland. Je komt er wel meteen weer in hier met die drukke Kerst gekte en drukte;)!

FURAHIA MAISHA, KWAHERI AFRICA, AHSANTE SANA!!

P.S. Er staan ook nieuwe foto’s op van de week in Zambia.

IK WENS IEDEREEN PRETTIGE FEESTDAGEN EN ALVAST EEN GELUKKIG BEGIN VAN 2015! LAAT 2015 OPNIEUW EEN MOOI JAAR WORDEN MET VEEL HERINNERINGEN!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!