Mijn Afrikaans avontuur

Week Zambia, Livingstone

Hoi allemaal,

Hier weer een bericht van mij. Ik ben afgelopen week dinsdag vertrokken uit Kenia. Het afscheid van Njeri en Sabrina was erg moeilijk. Sabrina had een taart geregeld als afscheid en ze heeft me kadootjes gegeven. Ik had haar ook een kado gegeven. We hebben samen wat afgehuild, maar we gaan elkaar in januari zeker zien!
Het was zo raar om Nakuru uit te rijden, het voelt toch een beetje als je 'huis'. Wetende dat je sommige geweldige mensen die je ontmoet hebt, nooit meer gaat zien. Maar dat hoort ook bij het reizen, het afscheid nemen van je reisgenootjes en maatjes tijdens het reizen.

In Nairobi had ik geslapen in een guesthouse samen met een andere vrijwilliger, Emma. De volgende dag, woensdag, vertrok ik naar Zambia Livingstone. De vlucht was prima, duurde ongeveer 2,5 uur. Ik had wel 2 uur vertraging, we kregen een sandwich en wat te drinken voor de vertraging, erg netjes.
Toen ik aankwam in Livingstone was het erg heet, het is hier gemiddeld tussen de 35 en 40 graden. Veel zon en veel vochtigheid. Dus ja waarom ik eigenlijk fleece truien meegenomen heb, weet ik eigenlijk niet. Misschien voor mijn terugkomst in Nederland haha.
In Livingstone werd ik opgehaald door Jollyboys, mijn hostel. Er was nog een meisje uit Kenia, Evelyne. Erg aardig meisje en het was fijn om met iemand aan te komen die totaal nieuw hier is.
Het hostel ziet er erg netjes en goed uit. Veel chill ruimte, een zwembad en een relaxte sfeer. Ik sliep in de 'Tonga' kamer met 8 bedden. Er was een airco maar die werkte helaas niet. In de kamer heb ik gedurende deze dagen veel nieuwe mensen leren kennen. Er is veel afwisseling van personen gedurende deze dagen.
Het slapen is soms een ramp hier, het is zo heet dat je gewoon niet kunt slapen. Ook veel muskieten hier, dus ik heb geprobeerd mijn muskieten net op te hangen, met duktape vastgeplakt aan de onderkant van het stapelbed haha. Het is even improviseren.

Livingstone is erg toeristisch en totaal anders dan Nakuru. Het is mooi om het verschil te zien in Afrika. Er wordt hier geen muzungu geroepen, ik heb het nog maar 1 keer gehoord. Mensen kijken je hier niet raar aan. Het proberen te verkopen van spullen blijft wel. Je voelt je hier meer op je gemak als een blanke. Maar het 'echte' Afrika met de cultuur is toch wel mijn ervaring in Nakuru.
Livingstone staat bekend om de adrenaline. Het stadje Livingstone is eigenlijk niet zo groot, het is 1 grote straat.

Donderdag ben ik samen met Evelyne naar de Victoria falls gegaan, de Zambia kant. Het is hier nu zo warm dat er weinig water is in de watervallen. Het is nu laagseizoen met regen. We hebben de excursie Devils pool gedaan. Je loopt naar de top van de watervallen en kunt zwemmen in een afgesloten stuk boven de watervallen en kunt over de rif kijken naar beneden. GEWELDIGE ERVARING!! Het is zo mooi om boven de watervallen te zijn.
Het water is ook lekker verfrissend in deze hitte.
Daar ook rondgelopen en aan de kant van Zambia zie je eigenlijk maar 2 kleine straaltjes van water naar beneden komen. Dus niet zo als op de foto's op internet. Maar doordat we de Devils pool gedaan hadden, hebben we het beste gezien van de watervallen.

Vrijdag ben ik naar Chobe national park in Botswana geweest. Een rondvaart op de Chobe rivier, erg mooi en mooie uitzichten. Veel nijlpaarden en krokodillen gezien. Wat zijn die nijlpaarden inmens groot he.
Later een gamedrive en we hebben dieren gezien. Het Chobe national park staat bekend om zijn hoeveelheden van olifanten. En inderdaad, jeetje wat een hoop olifanten. Geweldig om te zien. Een olifant kwam erg dichtbij de truck en wilde met zijn slurf naar binnen, geweldig! Het was een lange dag, maar met voldoening.

Zaterdag ben ik met Evelyne en enkele andere mensen hier in het hostel gaan raften op de Zambezi rivier. Wow wat was dat gaaf zeg, een geweldige ervaring. Hoewel ik meerdere keren geraft heb, was dit toch wel een hoogtepunt. De Zambezi rivier is een van de gevaarlijkste rivieren in de wereld en zeker in Afrika.
We waren met 2 boten en 1 boot ging vaak over de kop. Gelukkig wij niet zo vaak, 2x. We konden af en toe in de rivier zwemmen, de stroming was hard, hierdoor werd je meegevoerd naar beneden. Erg leuk om te doen, gewoon benen omhoog, op je rug liggen en gaan met die banaan!
We hadden een stuk waar je kon kiezen voor een makkelijke versnelling van het water of een moeilijke. Doe mij maar die adrenaline en het moeilijke stuk. Sommigen wisselden van boot en ja daar gingen we. Toch wel een beetje spannend!
En ja hoor, het was geweldig, we sloegen wel om. Ik was onder de boot, probeerde omhoog te komen. Toen ik boven was had ik behoefte aan lucht, maar nee daar kwam een flinke golf water. Dus snel de boot vasthouden en ik werd meegesleurd met de boot. Tijd voor ademhalen was er niet. Ik heb zoveel water ingeslikt, maar toch was het super vet! Hup en weer in de boot en weer verder. Check check, is iedereen aanwezig. In de laatste versnelling gingen we weer ten onder. Het omklappen van de boot gaat met geweld, evenals het water.
Ik heb de dvd en foto's gekocht, geweldig!
Na het raften zijn Evelyne en ik nog op een sunset cruise gegaan, om te relaxen. Een leuke boottocht met eten en het zien van nijlpaarden en krokodillen. De Afrikaanse zonsondergang is prachtig, met veel verschillende kleuren.

Het slapen in een 8 persoons kamer zorgt ervoor dat als er 1 wakker wordt en opstaat, de rest ook wakker is haha. Maarja door de hitte kun je toch niet lang blijven liggen.
Ik heb hier leuke mensen ontmoet, Afrikanen uit Zuid Afrika. Zij zijn blank en spreken Afrikaans, wat veel op Nederlands lijkt. Leuk om te horen.
Ik heb hier 4 Nederlandse meiden ontmoet.
Sommigen koken hier regelmatig in het hostel. Ik heb dat ook 1 keer gedaan, makkelijk noodles gemaakt. Het water duurde een eeuwigheid om te koken, aarrgg frusterend.
Ik en een kamergenoot kwamen er de laatste dag achter dat de airco wel werkt, maar dat je bij de receptie moet aangeven als je hem aan wilt hebben haha. Ook fijn dat ze dat even vertellen. Dus ja hopelijk de laatste nacht slapen in een meer koelere kamer.

Zondag had ik een rustige dag, Evelyne vertrok weer naar huis. In de ochtend ben ik met haar en anderen naar de markt in Livingstone geweest. Grappig hoe gewend ik nu ben aan dat pushen van de Afrikanen, ik kan me er niet meer druk om maken. In de middag ben ik met anderen naar de krokodillen farm geweest. Ze voerden de krokodillen. Ik heb een baby krokodil vastgehouden, en wat denk je..ja hoor bij mij moet hij weer plassen haha. Een flinke straal uit zo'n klein beestje, mijn voeten werden nat haha.

Vandaag is mijn laatste dag in Zambia. Een rustige dag. Vanmorgen mijn laatste was van hier gedaan en vanmiddag wat relaxen bij het zwembad en het regelen van de laatste spulletjes; het wisselen van geld. Ook proberen mijn tas weer fatsoenlijk in te pakken.
Vanavond ga ik lekker pizza eten met andere Nederlandse meiden.
Morgen vertrek ik naar Zimbabwe en wil ik de Zimbabwe kant van de Victoria falls bezoeken. Ze zeggen dat er daar meer water te zien is.
Dan 1 nacht slapen in Zimbabwe in een kamer voor mij alleen, joepie. Hopelijk ook lekker koel. Woensdag moet ik om 06.00u verzamelen in Zimbabwe voor het vertrek van de tour met de overlandtruck. Ben benieuwd, heb er wel zin in!

Ik kan helaas geen foto's plaatsen, want de computer hier loopt vast als je foto's upload.
Hopelijk kan ik jullie af en toe wat vertellen gedurende mijn reis, geen garanties haha.

Tot snel! Xxx

Reacties

Reacties

Judith Raaijmakers

Hoi Sanne, geniet van je laatste stuk van je bijzondere en gave reis!


Xx

Mam en pap

Hoi Sanne. Afrika heeft meerdere gezichten. In Nakuru heb het het alledaagse Afrika meegemaakt met al z'n mooie en minder mooie dingen. Nu ben je de toerist in Afrika. Weer heel anders. Mooi toch dat je beiden mee kunt maken. Have fun and stay save. xxx

marga en mart

He globetrotter ge maakt toch wa mee lachen en spannend. Leuk dat je nog de kans hebt voor deze dingen. Geniet maar hou die krokodillen iets verder weg!!! gr. uit Dommelen.

Lizetje

Hey Sanne! Leuke actieve dingen heb je gedaan. Geniet van je laatste stukje reis. Ik vind je verhalen erg positief en indrukwekkend. Goed beziggg! Enjoy Enjoy en tot snel. Ik gun je de lange mooie bijzondere reis van harte, maar ik mis je haha! Tot in december! X

Ineke & Joost

Hey vakantieganger!! Leuk al die verhalen, net alsof we zelf ook in Afrika zijn geweest haha.

En zo te lezen heb je geleerd om te onderhandelen, dus we laten nog wel wat onderdelen van de bruiloft voor je over :) kun jij mooi afdingen haha

Geniet er nog van!!!!
xxx Ineke & Joost

Hester

Lieve Sanne, super leuk dat ik je nog kan volgen, ook al zijn we niet meer samen in Nakuru! Heeeeel veel plezier nog en zie je snel weer! Dikke kus, mis je ontzettend!!! Xx

Maja Louwers

Hoi Sanne, voor ons wel gunstig dat je niet kunt slapen in die hitte heb je tenminste tijd om mooie verhalen over je belevenissen te schrijven erg leuk. maar kijk uit voor die krokodillen die zijn levensgevaarlijk en als ze honger hebben eten ze je gewoon op (hahahahaha)
veel plezier en geniet ervan nu je er toch bent dikke kus van het hoofdkantoor

Petra

Hoi lieverd,
Goed om te horen dat je ook hier weer goed aangekomen bent en al meteen je weg weer gevonden hebt. Het is nu allemaal niet zo vreemd meer voor je toch?
Je bent nu wel echt aan het avonturieren hoor!!
Dat raften lijkt me zo geweldig om te doen, en jij doet dat dus gewoon, super!!!!! Compleet met een paar keer over de kop en dan meteen de grootste stroomversnelling gepakt; stoer hoor!! Ook leuk dat je nu weer een heel ander beeld ziet van Afrika, en dat de mensen hier ook meer gewend zijn aan "blanken"!!
Nou globetrotter, blijf nog lekker deze 3 weken genieten van alles wat je nog gaat ondernemen, vergeet de doktoren met de botte messen en verroestte scharen, en
maak deze laatste tijd voor je in Afrika onvergetelijk, dan horen wij, zodra je weer thuis bent ,graag alle verhalen nog eens een keertje in geuren en kleuren!!! Geniet ze!!
xxx Petra en Peter

alice

Hoi Sanne, leuk om je verhaal te lezen. Nu even niet aan het werk maar lekker van je vakantie genieten. Klinkt allemaal goed. Fijne reis nog.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!